Jij hebt een probleem!

Nog goed herinner ik me hoeveel weerstand ik had bij de supervisiebijeenkomsten tijdens het stagejaar van mijn studie Personeel & Organisatie. Je moest een probleem inbrengen tijdens de supervisie, iets waar je tegen aan liep tijdens je stage. Ik had het echter prima naar mijn zin en leerde veel. Praktische vragen werden direct besproken en dan kon ik verder. Dus hoezo, jij hebt een probleem? Hoezo procesvragen?

“Boost”
22 Jaar later denk ik nog steeds dat het op dat moment goed was zoals het was. De stage was een boost voor mijn zelfvertrouwen en eigenwaarde die in die tijd héél erg laag waren. Die boost, die was belangrijk. Persoonlijke procesvragen en problemen waren op dat moment echt niet op zijn plaats. En de eisen tijdens de supervisie daarmee dus ook niet voor mij.

Behoefte creëren
Nu voel ik dezelfde weerstand bij alle marketing die via vele kanalen op iedereen wordt afgevuurd. Laatst ontving ik een e-mail hoe ik als zelfstandige meer klanten kan werven: ik “moet” jou vertellen dat jij een probleem hebt en dat ik je daarmee kan helpen. Tja, ik weet dat volgens de marketing dat dé benadering is. De reclame doet hetzelfde, het gaat om behoefte creëren. Denk aan die “handige, kleine flesjes limonade” die in 2015 werden geïntroduceerd. Daarmee kun je onderweg limonade in je water doen, precies wat je altijd hebt gemist! Hoezo? Als ik water mee neem, drink ik water. Als ik limonade mee wil nemen, dan doe ik dat thuis wel in mijn fles of beker. Een stuk goedkoper en minder afval.

Kansen
Oké, terug naar waar ik was. Mijn weerstand tegen de marketing van “je hebt een probleem en ik heb de oplossing”. Iedereen loopt vroeg of laat wel tegen problemen aan, op welke manier dan ook. Ik weet, als coach en ervaringsdeskundige, dat het goed is om je af en toe door iemand te laten ondersteunen en om hulp te vragen. Mijn ervaring is dat als ik een bepaalde vraag had of het even echt niet meer wist, er zich hulp en/of kansen aandienden. Onbewust stelde ik me er kennelijk voor open. Zo ontmoette ik mijn huidige man, kwamen er therapeutes en trainingen op mijn pad, kreeg ik nieuwe vrienden, andere banen, nieuwe activiteiten, kreeg ik inzichten door een boek etc. Kansen in allerlei vormen komen voorbij en je kunt ze aanpakken. Overigens is het ook niet erg als je ze even niet ziet want er komt altijd een nieuwe gelegenheid. Inmiddels ben ik me zeer bewust van mijn omgeving, mijn vragen, behoeften en de kansen, de antwoorden die langs komen. Dat is voor mij van grote waarde.

Delen
In mijn leven en ook mijn coachingspraktijk “Wave Coaching” staat bewust-wording centraal. Delen en verbinding zijn daarvoor de basis vanuit mijn visie. Delen zorgt voor verbinding en de combinatie leidt tot het besef dat we niet alleen zijn, dat we het niet alleen hoeven doen. We kunnen het samen doen! De uitdaging is dus wat mij betreft om te delen en verbinding te maken. En ja, als transformatiecoach kan ik je natuurlijk ondersteunen. En vind ik het fijn als je gebruik wilt maken van mijn diensten want daar verdien ik mijn boterham mee. Maar ik ga je in ieder geval niet vertellen “jij hebt een probleem en ik heb de oplossing”. Dit blog wordt vast binnenkort vervolgd, want dé oplossing – als in 1 gouden tip – bestaat niet.

Share

Geef een reactie